Podnikatel, investor

Michal
Illich

Brzy bude elektrický pohon dávat smysl i pro letadla.

Michal Illich je na české technologické scéně známé jméno. Dnes devětatřicetiletý podnikatel je spojený s konferencí WebExpo, provozuje testovací webovou službu Testomato a čtečku FlowReader. Kromě toho obchoduje s kryptoměnami a založil vývojářskou platformu Devel.cz. Základ jeho majetku se zrodil před 10 lety, když prodal mediální skupině CME vyhledávač Jyxo za necelých 150 milionů korun.

Nějakou dobu pracoval v TV Nova jako šéf internetového vývoje a docela rád na to vzpomíná. Vystudovaný psycholog, který vyrostl v umělecky zaměřené rodině, dnes opět podniká a k tomu je jedním z organizátorů a investorů v akcelerátoru StartupYard.

Posledních 15 měsíců se ovšem věnuje něčemu úplně jinému. Celý březen a duben minulého roku se Illich setkával se specialisty na vrtule, elektromotory a letecké konstrukce. Výsledkem je projekt, kterému říká Zuri, což není nic menšího než vývoj elektrického autonomního letadla s vertikálním vzletem a přistáním.

Auta táhnou vývoja my se s tím svezeme

Zuri bude oktoplán a jeho plánované parametry jsou poměrně ambiciózní. Dolet: 700 kilometrů. Maximální rychlost: 300 kilometrů za hodinu. Počet pasažérů: „Více než tři, méně než deset.“ Plánovaná cena: ve stovkách tisíc dolarů. Zuri totiž na vzlet a přistání bude potřebovat jen jakýkoli rovný prostor o velikosti heliportu. „Třeba louku, fotbalové hřiště nebo rovnou střechu,“ popisuje Illich. „A plácek, kde se dá přistát vertikálně, se najde kdekoli,“ řekl pro magazín Forbes NEXT.

Zatím ho Zuri vyšlo na dva miliony korun. Illichovi je ale jasné, že vyrobit létající prototyp v reálné velikosti už bude vyžadovat silné kapitálové zázemí. Až dojde na stavbu reálného prototypu a jeho certifikaci, budou potřeba minimálně desítky milionů korun. Sám Illich hodlá celkem do vývoje vložit zhruba 25 milionů korun, zbytek by měli zaplatit investoři. První velké investiční kolo se chystá napřesrok. Jeho plán je sériově vyrábět a komerčně provozovat oktoplán, tedy nabídnout jak produkt, tak službu na něm postavenou.

Podle dosavadních propočtů by měl let Illichovým oktoplánem vyjít přibližně na stejné peníze jako let na palubě komerčních linek. „Cenově to vyjde nastejno, ale bude to významně pohodlnější,“ tvrdí Illich. Když mluví o využití oktoplánu, zmiňuje dva modelové příklady: cesty po Evropě k moři (například z Prahy do Chorvatska) nebo v Thajsku či na Filipínách mezi ostrovy.

K myšlence na autonomní létání ho inspirovala Tesla, jejímž je velkým fanouškem. Ostatně jeho stříbrný elektromobil Model S byl úplně první teslou na našem území. Jenže tenhle předobraz v sobě nese i hlavní zádrhel celého projektu: baterie. Ta v elektromobilu váží téměř dvě tuny a takovou zátěž si v letadle nemůžete dovolit.

Inspirace vyjádřená na košili

Všechny osobnosti ze seznamu 18 inspirativních jsme požádali, aby na bílou košili vyjádřily zdroj své inspirace. Výsledná díla budeme dražit ve prospěch charity.

Illich je ovšem optimista. „Baterie se blíží bodu technologického zlomu. Jejich energetická hustota, tedy zjednodušeně řečeno výdrž, roste o 15 procent ročně. Brzy bude elektrický pohon dávat smysl i pro letadla,“ věří. Pravda je, že velcí výrobci jako Panasonic a LG vylepšují kapacitu baterií nové generace mílovými kroky a na dojezdech elektromobilů je to vidět. „Auta táhnou vývoj a my se s tím svezeme,“ dodává Illich.

Pokud vám přijde trochu jako sci-fi, aby z Česka vzešel tak přelomový projekt, Illich má nachystanou odpověď: „Podle našeho názoru je české prostředí naopak skvělým místem k realizaci takového projektu, protože je tady poměrně hodně šikovných firem, které letadla dělají. Myslím si, že Česko, Německo a pár dalších zemí jsou v tomto odvětví lídři.

Co se legislativy týče, není zas tak důležité, jestli jsme v Česku, nebo v jiné zemi Evropské unie, protože konečné slovo bude mít stejně EASA (Evropská agentura pro bezpečnost letectví). České úřady nám v našem snažením mohou buďto pomáhat, nebo nás brzdit. Doufáme, že se v nich probudí nějaká národní hrdost a budou nás v tom spíš podporovat. Komunikace s nimi byla zatím jen velice neformální.“

„Je to ambice na změnu zažitého paradigmatu a vstup do striktně regulovaného oboru. Michal Illich má koule, přeji mu hodně štěstí,“ napsal Ivo Lukačovič, zakladatel Seznamu, majitel letiště Točná a vášnivý pilot, na Twitteru.

© Forbes.cz 2018